3.4.11

kill the lights

återvänder som vanligt bruten till mitt hemman här ute på landsbygden, samtidigt bör man ju inte vara alltför missnöjd med att ha ett jobb där man får tid att fundera över livets viktiga frågor, samtidigt som man får hitta på alla konstigheter och roligheter man kan tänka sig. Lyckligt lottad, skulle jag säga. Och i en såndär ögonblickstanke idag slog det mig, hur lätt det är att vara missnöjd. En liten kommentar om att "de där husen är ju så tråkiga! Allting ser likadant ut" blev en inte alls särskilt utvecklad men ändå kanske viktig tanke om att det alltid handlar om varifrån man kommer, dels geografiskt men också i sina tankar. När jag betraktar ett förortsområde och tänker "fy så tråkiga hus" är det rimligtvis för att jag jämför med mitt fina hus här ute på landsbygden, men om samma hus är det precis lika relevant att tänka "tak över huvudet, så fantastiskt". Jag tänker alltså att det är rätt oförskämt/borgerligt (insåg i mitt huvud att jag ofta sätter likhetstecken mellan de båda orden) att breda ut sitt missnöje över estetiska detaljer vad gäller hus eller vad som helst egentligen, för när allt kommer omkring är det väl ändå rätt imponerande med hus i allmänhet, och all den bekvämlighet som de tillför våra liv. Och det här är alldeles särskilt kyrkligt-pretto men det kan ju kvitta ibland. En gång när jag var ung och dum tyckte jag att man alltid måste vara missnöjd över att vara miss nöjd, men när det gäller våra bostäders estetiska kvaliteter konstaterar jag nu att det där inte riktigt stämmer. Eller med materiell standard i allmänhet, egentligen. Var nöjd med att du har materiell standard, säger jag, här bakom datorskärmen.



För övrigt är New Animal och deras skiva med samma namn antagligen det bästa jag har hört så långt 2011. En lo-fi-fullträff som på något sätt kokar ihop alla do it yourself-generationens bästa idéer och presenterar det på sin 75 minuter långa skiva, som är en alldeles lagom och samtidigt alldeles fantastisk musikupplevelse. Du borde lyssna på den - deras hemsida.

Nu går jag och lägger mig, 21.07. Det är så man gör på söndagar nu för tiden.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar